Friday, September 17, 2010

Entri sambil makan ketupat : Sunderland vs Arsenal.

Malam ini di Stadium Cahaya (Stadium of Light), Sunderland bakal berdepan sebuah kelab bolasepak yang kuat, gagah dan perkasa dalam Liga Perdana Inggeris iaitu Arsenal.

Dalam perlawanan peretengahan minggu Champions League baru-baru ni, Arsenal mengalahkan Braga 6-0 di Stadium Emirates. 6-0 ok? Dan dalam saingan Champions League, bukan Europa League ye.

Tapi secara peribadinya, perlawanan tu tak boleh dijadikan kayu pengukur yang kukuh sangat. Hasil risikan dalam YouTube, gol-gol Arsenal macam biasa, superb. Tapi saya rasa Braga tidaklah memberi tentangan sangat. Lagipun Braga baru pertama kali membuat penampilan dalam Champions League, jadi mereka kurang berpengalaman.

Jadi menentang Sunderland, opponent yang lebih kuat daripada Sporting Braga akan menjadi cabaran sebenar kepada Arsenal. Pastinya Sunderland kurang hormat (hormat dalam ertikata sukan) terhadap Arsenal berbanding hormatnya Braga kepada Arsenal.

Saya mulakan dengan Sunderland.

Malam ini Sunderland bakal menurunkan 2 pemain yang baru dibeli, yang menyinar dalam Piala Dunia 2010 yang lepas. Cristian Riveros dari Paraguay dan Asamoah Gyan dari Ghana. Secara peribadi, saya sukakan kedua-duanya hasil persembahan Piala Dunia mereka.

Cristion Riveros : Bukan Cristiano Ronaldo saja yang kacak, gua pun layak jadi model juga.

Ketua pasukan Lee Cattermole digantung dan Micheal Turner pula cedera. John Mensah juga mengalami kecederaan kecil dan doubtful untuk diturunkan. Yang lain semua ok untuk diturunkan.

Mereka mungkin bermain 4-5-1 kerana taktik inilah yang membolehkan mereka menang dengan pasukan banyak-duit-tapi-bengap-main-bola, iaitu Manchester City.

Ok, waktu yang ditunggu-tunggu ramai, Arsenal pula. Kehkehkeh..

Arsenal bakal turun dengan semangat tinggi dan mahu meneruskan momentum mereka bermain dengan baik di awal musim. Persembahan Cesc Fabregas yang kembali meningkat, ketajaman Marouane Chamakh dan barisan serangan, dan persembahan baik daripada pembelian pemain baru (Chamakh, Laurent Koscielny dan Sebastian Squillaci) adalah kunci momentum mereka.

Tetapi Arsenal tetap Arsenal. Kecederaan adalah badi mereka 4-5 tahun kebelakangan ini. Abou Diaby, Robin van Persie, Nicklas Bentdner, Aaron Ramsey, Thomas Vermaelen dan Theo Walcott masih cedera.

Pemain tumpuan adalah Cesc Fabregas dan Asamoah Gyan.

Prediction saya, kemenangan berpihak kepada Arsenal dengan scoreline 2-1.Kehkehkeh..

No comments:

Post a Comment