Saturday, October 16, 2010

Entri baru habis internship : Kelab bolasepak cantik lawan kelab bolasepak ganas, di Emirates.

Apa tajuk tu? Baru habis internship? Tak ada kaitan dengan bolasepak kan?

Ya memang tak ada. Saja letak sebab aku sudah habis praktikal. Hehe.

Malam ini pada pukul 9.55 malam waktu 1Malaysia, pasukan bolasepak cantik iaitu Arsenal bakal berhadapan kelab bolasepak lemah, tapi mampu memberi tentangan dengan corak bolasepak kasar mereka iaitu Birmingham City.

Kenapa kasar?

Pada 23 February 2008, terjahan kasar Martin Taylor (bermain untuk Birmingham ketika itu) menyebabkan Eduardo da Silva (sekarang bermain untuk Shahktar Donestk) patah kaki dan berehat selama setahun. Sky Sports, pihak yang mendapat hak penyiaran perlawanan tersebut membuat keputusan tiada ulangan video untuk insiden tersebut, menunjukkan betapa horror-nyainsiden tersebut. Aku tidak menonton game tersebut secara live, tapi aku melihat video ulangan insiden tersebut di Youtube, itupun sekali sahaja.

Insiden tersebut dikatakan menjadi penyebab kepada kegagalan Arsenal menjulang gelaran liga musim tersebut dan sehingga musim lepas.

Kenapa begitu?

Sebelum insiden terjahan tersebut, kehadiran Eduardo, yang digelar "musang di dalam kotak penalti" (Fox in the box) kerana ketajamannya di dalam kotak penalti, membantu Arsenal menghuni kedudukan teratas EPL pada bulan February 2008. Sebagai seorang peminat Arsenal, aku percaya Eduardo akan membawa kejayaan kepada Arsenal. Aku cukup pasti sebab Eduardo adalah pemain yang sudah lama tiada dalam pasukan Arsenal, iaitu penjaring gol sejati. Selepas pulih dari cedera patah kaki, prestasi Eduardo jatuh merudum, bukan lagi seperti Eduardo yang aku kenal sebelum cedera patah kaki tersebut.

Ok, tutup cerita Eduardo, semoga beliau berjaya di Shahktar Donestk dan kembali ke prestasi sebenar beliau.

Arsenal dijangka mendapat suntikan baru malam ini selepas berita gembira kehadiran semula Nicklas Bendtner, Theo Walcott dan Kieran Gibbs. Manuel Almunia, Cesc Fabregas, Bakary Sagna, Thomas Vermaelen, Emmanuel Frimpong, Aaron Ramsey dan Robin van Persie masih cedera. Senarai kecederaan ditambah dengan Laurent Koscielny yang mendapat kecederaan belakang.

Oh lupa, ini adalah perlawanan ke 800 bagi Arsene Wenger sepanjang kareernya mengurus Arsenal.

Posisi goalkeeper dijangka kekal dengan Lukasz Fabianski, pertahanan diketuai oleh Sebastien Squillaci yang dan bakal bergandingan dengan Johan Djourou. Bek kiri adalah Gael Clichy dan bek kanan adalah Emmanuel Eboue. Bahagian tengah akan diisi dengan Samir Nasri, Andrey Arshavin, Alex Song, Jack Wilshere dan Thomas Rosicky, Denilson atau Abou Diaby. Striker adalah Maroune Chamakh.

Arsenal kalah dua game berturut-turut sebelum ini, kepada West Bromwich Albion dan Chelsea. Punca kalah kepada West Brom adalah kena counter-attack dan kebengapan penjaga goal perlawanan tersebut iaitu Almunia. Kekalahan kepada Chelsea pula adalah sebab tidak menyempurnakan peluang terhidang. Jadi tadi lepas bangun pagi, aku terus text Arsene Wenger supaya tak ulang lagi kesilapan mereka. Arsene Wenger balas dengan nada perli; "Kami pun manusia juga, tak sempurna,". Cilaka punya Wenger.

Err..untuk pasukan Birmingham pula, err, aku malas nak Google. Tunggu saja perlawanan malam ni.

Penulis-penulis lain pula aku faham kenapa tiada update pasukan mereka. Mereka sibuk dengan final exam, project sekolah dan test. Kehkehkeh..

No comments:

Post a Comment